گنبدکاووس شهرتش را مدیون برج گنبد قابوس یکی از بلندترین برجهای آجری جهان است که از زمان حکومت زیاریان برجای مانده است و امسال توسط سازمان یونسکو در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت شد. این شهر در سال 1305 هجری شمسی بنا شده و نام آن به احترام قابوس بن وشمگیر ،یکی از امرای هنرمند سلسله زیاری، گنبد قابوس نام گرفت که در طول زمان به گنبدکاووس تغییر نام داد.

کی برویم؟


تنوع آب و هوایی از مشخصات استان گلستان است. آب و هوای گنبد هم در ارتفاعات آزادشهر و رامیان، معتدل و کوهستانی است و در شمال گرگانرود به سوی مرز ترکمنستان به آب و هوای نیمه بیابانی معتدل و نیمه خشک تبدیل میشود. میزان بارندگی در این منطقه از جنوب به شمال و از شرق به غرب کاهش مییابد. در مجموع میتوان هوای این شهر را معتدل و مرطوب عنوان کرد. بهار ، تابستان و پاییز فصل خوبی برای سفر به این شهر است.

چگونه برویم؟


گنبد کاووس در 485 کیلومتری تهران و 100 کیلومتری گرگان، مرکز استان گلستان قرار دارد. سریع ترین راه دسترسی از پایتخت به این شهر جادههای هراز و فیروزکوه است. گنبد فاقد فرودگاه و خط راه آهن است.این شهر همچنین در مسیر زائرین امام رضا(ع)قرار دارد که از سمت غرب استان مازندران به خراسان می روند و فاصله آن تا مشهد 480 کیلومتر است.

کجابرویم؟


برج گنبد قابوس
برجی قابوس نبایی تاریخی از قرن چهارم هجری است که در زمان زمامداری قابوس بن وشمگیر از امیران سلسله آل زیار ساخته شده است. این بنا که بیش از هزار سال عمر دارد بر فراز تپهای خاکی به بلندای 15 متر از سطح زمین قرار گرفته و به جهت اهمیت تاریخی و معماری در فهرست میراث فرهنگی جهان به ثبت رسیده است.
نشانی:خیابان امام خمینی شمالی
زمان بازدید:8 صبح الی 6 عصر
ورود با تهیه بلیت

امامزاده یحیی بن یزید

آرامگاه پسر زید بن علی از نوادگان حسین بن علی است. در این امامزاده محرابی قرار دارد که قدمتش به 700 سال پیش می رسد.
نشانی:خیابان 17 شهریور-بلوار امامزاده 
تلفن:3332254-3334345
زمان بازدید: از ساعات طلوع آفتاب تا ساعت 22

شهر تاریخی جرجان


شهر جرجان که ویرانه های آن حدود سه کیلومتری غرب شهر گنبد کاووس قرار دارد، قرن ها مرکز ولایت جرجان و طبرستان بوده و معماری و شهر سازی پیشرفته ای داشته است.این شهراز 1000 سال پیش دارای فاضلاب شهری و سیستم آبرسانی بوده است. امروزه از 1200 هکتار مساحت شهر ویرانه هایی به مساحت حدود 150 هکتار باقی مانده است.
نشانی:سه کیلومتری حاشیه جنوبی شهر گنبد

دیوار دفاعی اسکندر


طول این دیوار از کرانه های دریای خزر در محل خلیج گمیشان آغاز و تا انتهای جنگل گلستان ادامه دارد و حدود 200 کیلومتر است .آغاز ساخت این دیوار به دوره اشکانی باز می گردد و بعد از دیوار چین، بزرگترین دیوار تاریخی جهان به شمار میرود.

مجتمع سوار کاری 


این مجتمع در سال 1340 با اهداف مسابقات کورس اسب دوانی وتولید وپرورش اسبهای اصیل ترکمن تاسیس شد و هم اکنون مکان برگزاری مسابقات اسب دوانی کورس بهاره پاییزه است.
این مجموعه دارای 120 هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز،پ یست اسب دوانی،سوئیت،ویلا،اصطبل زمستانه وتابستانه،جایگاه مسابقات واستخر شناست.
تلفن:2226191

تالاب های گنبد:

مجموعه سه تالاب زیر به عنوان تالاب بین المللی از سال 1975 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. هر سه تالاب نزدیک بازارچه جوار گمرک است و تا گنبد حدود 80 کیلومتر فاصله دارد. بازدید کننندگان می توانند ضمن صید ماهی از تالاب و خرید از بازارچه از هتل و رستوران مستقر در این محل نیز استفاده می کنند.

-تالاب آلاگل

در مرکز شوره زار بزرگ ترکمن صحرا واقع شده و بزرگتری دریاچه آب شور استان گلستان است.در فصل مهاجرت هزار پرنده،انواع قو،فلامینگو و پرستوی دریایی به این تالاب می آیند.
نشانی:شرق جاده آق قلا به اینچه برون

-تالاب آجی گل


از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است که توسط نیزاری از هم جدا می شود.
نشانی:جنوب روستای تنگلی

-تالاب آلما گل

حواشی این تالاب را پوششی از نی دربر گرفته است.آب این تالاب به علت نزدیکی به رودخانه اترک شیرین است.
نشانی:شمال روستای تنگلی

دریاچه مصنوعی
در ابتدای ورود به گنبد می توانید از زیبایی دریاچه مصنوعی این شهر لذت ببرید.در کنار این دریاچه رستورانی هم وجود دارد.
نشانی:ابتدای ورودی گرگان-نرسیده به میدان امام علی
تلفن رستوران حاجی زاده:3344828

ویا بصورت خلاصه وار :

آبشار شیرآباد، حاشیه رودخانه گنبد کاووس، حاشیه رودخانه دهانه، حاشیه رودخانه آق بند، حاشیه رودخانه کرنکی، حاشیه رودخانه قره ناوه، حاشیه رودخانه رامیان.
امام زاده یحیی بن زید، بازار هفتگی و جمعه بازار، برج قابوس، بازارچه مرزی اینچه برون، یاریم تپه، قلعه بی بی شیروان، قلعه عطا آخوند، قلعه محمود، قلعه نهرکیزک، قلعه نور، قلعه سلطان علی، قلعه سارلی آخوند، قلعه کافر، قلعه محمد تپه، قلعه جیغ دیوار دفاعی اسکندر، گبری قلعه، مقبره قابوس بن وشمگیر، یاریم تپه.



کجا بمانیم؟

هتل فرهنگیان: دو ستاره
نشانی:شهرک فرهنگیان-خیابان فرهنگ
تلفن:5555147
هتل قابوس:یک ستاره
نشانی:اول ورودی گنبد-میدان امام علی
تلفن:3345406

لیست هتلهای استان گلستان

چه بخوریم؟

رستوران هتل فرهنگیان
تلفن:5555147
رستوران برتر جوجه
نشانی:میدان بسیج-انتهای جاده مینو دشت- 5540500 
رستوران کوکلند
نشانی:خیابان سرابی-نبش امام رضا- 5552545

چه بخریم؟


فرش ها، قالیچه ها و پشتی های سرخ رنگ و مرغوب،لباس ،زیور آلات و روسری ترکمن از صنایع دستی گنبد است که می توانید سوغات ببرید. اسب ترکمن هم نژاد معروفی است که هدیه ای گران قیمت و ارزشمند است.

تلفنهای ضروری


  • پیش شماره:0172
  • راهنمای تلفن: ۳۳۳۳۳۳۳
  • بیمارستان مطهری: خیابان طالقانی شرقی-14-5551111
  • بیمارستان خاتم الانبیا(تامین اجتماعی):جاده کمر بندی-3386061
  • بیمارستان بسکی(خصوصی):خیابان طالقانی شرقی-4-5554441
  • داروخانه شبانه روزی مهرگان:انقلاب-ضلع شمال شرقی-71-2237270
  • فرمانداری: 3334433
  • شهرداری: 19-2221214
  • نیروی انتظامی:3-3338801
  • اداره میراث فرهنگی:3336331-3332888